dimarts, 15 de març del 2011

8ª Producció - VALL DEL GES MUD - (Practicant amb el gra... )

Aquest dissabte he fet pràctiques amb el gra. L'objectiu era aconseguir algun tipus de caldo que fos fermentable i després esperar a veure que surt.
Els aparells ja esterilitzats

El fet es que tenia a casa alguns paquets d'ordi en gra (no maltejats) i de blat, així que abans de tirar-els vaig pensar en utilitzar-los per practicar els processos de macerat i cocció, així que com era la primera vegada, si algo fallava doncs no em fotria tant.

El primer que vaig fer durant aquesta passada setmana va ser remullar una mica el gra, el vaig posar en un cubell d' aigua durant 24h cambiant-li l'aigua cada 8h. Llavors ho vaig posar a assecar en unes bandeges en un lloc fresc i sec. Aquest procés el vaig fer per veure si aquest tipus de gra germinava i es 'maltejava', però com em temia al estar ja pelat sense la closca res de res.

Ordi torrat
El següent pas va ser  agafar part del gra d'ordi que tenia i fer diferents porcions per a la recepta. L'idea era torrar una mica perquè agafés algo de color a diferents temperatura i diferents temps.

 Així que per la recepta em vaig quedar amb uns 800 grs. d'ordi gra pelat al natural, 150 grs del mateix però amb una estona de forn (fins que va començar  a agafar una mica de  color. 37 grs del mateix ordi però caramelitzat (per fer-ho vaig tirar-hi per sobre una mica d'aigua amb sucre de canya i a més temperatura en el forn. També 37 grs. més d' ordi torrat, seguint el mateix procés anterior, però deixant-la més estona encara al forn fins a  quedar quasi negra. Finalment vaig posar 500 grams blat cru.

Ordi caramelitzat

Tot això va ser una tasca prèvia al dissabte, per lo que ja tenia llest el gra des de feia alguns dies. El primer que vaig fer el Dissabte (a part de posar el fermentador i tot l'instrumental amb la solució antisèptica), va ser moldre el gra.

Va ser una tasca dura la veritat, i es que al no tenir un moli de malta com cal per poder molturar el gra ho vaig haver de fer  amb el rodillo de cuina i creieume, no es cosa fàcil. També vaig provar amb el morter i fins i tot amb la picadora, però el més eficaç va ser el rodillo i fotre-li fort i tenir  paciència, molta paciència, ja que va ser un procés bastant lent.

Molturant els grans d'ordi amb el rodillo
Al cap d'una hora més o menys ja vaig tenir el gra llest (a excepció del blat que no vaig tenir pebrots departir-lo). Així doncs vaig preparar a l'olla uns 4 litres d'aigua aproximadament i la vaig escalfar a 75ºC. En arribar a aquest punto vaig tirar-hi el gra i la temperatura va baixar fins prop dels 65ºC, que es a la Tª que volíem macerar. La tècnica de macerar que volia provar era la de infusió simple (2h a 65ºC).

Escalfem l'aigua fins als 75º C
Mantenim  a 65º C durant dues hores
Tampoc va ser senzill mantenir-la temperatura dintre del marge (63º-68º), ja que o em baixava molt la temperatura o em passava al donar-li calor, en fin que van ser 2 hores bastant esgotadores i estresants.

Aspersió i filtratge
A continuació vaig filtrar el gra i vaig recircular una mica. Després vaig afegir una mica d'aigua a 78ºC fins a arribar a obtenir uns 7 litres que es la capacitat total de l'olla de que disposo per ara.

El següent pas va ser posar a bullir el most. Una mica més senzill que el macerat, ja que tan sols s'ha de deixar que bulli el most i controlar els temps per afegir-hi els llúpols.
2ª quota de llúpol als 75 min.
Most amb la 1ª quota de llúpol
La primera quota la vaig afegir just al començar l'ebullició. 20 grams d'East Kent Goldings amb un 7% de a-a, per donar amargor. La segona la vaig afegir a los 75 minuts d'ebullició, i varen ser 4'5grs. del mateix tipus de llúpol pera donar sabor. Finalment la última adició de llúpol en acabar l'ebullició, 3 grs. del tipus Fuggles amb un 4% a-a pera donar-li aroma a la cervesa.

Per  al refredament vaig tenir que transvasar a un cubell fermentador, ja que el serpentí no m'hi cabia  a l'olla .

El TPC666 va complir amb escreix en el Seu debut
Aquest va ser el debut del nostre serpentí refredador casolà, el TPC666, i val a dir que va complir amb la seva feina.

Només uns pocs litres al fermentador
Mentre es refredava el most vaig reactivar el llevat amb una mica de most que havia tret del  macerat. Un cop vaig tenir el most a uns 22ºC aprox. el vaig filtrar i cap al fermentador. Acte seguit, li vaig afegir el llevat rehidratat.

Un cop tapat el fermentador i amb l'arirlock ja posat, ho vaig deixar a fermentar. A veure que en surt de tot plegat...

SISTEMA ULTRA-PROFESSIONAL DE FILTRAT

Como sempre utilitzem  tecnologia punta

P.D.: El nom de Mud (fang en Anglès) li he posat per l'aspecte tèrbol que te.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada